![]() |
| Beginnende latrine van een boommartervrouwtje. |
Posts tonen met het label nestkasten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label nestkasten. Alle posts tonen
vrijdag 18 april 2014
Natuurspoorjournaal #64 - Preciespoepen
In de tijd dat er jongen zijn - NU - verblijven het boommartervrouwtje en haar kroost voor langere tijd op dezelfde plek. Vaak is dat een holle boom, maar ook een zolder van een zomerhuisje of een nestkast (al dan niet speciaal voor boommarters opgehangen) voldoet vaak prima. Wat dan ineens opvalt is dat boommarters preciespoepers zijn. Ook steenmarters maken latrines, een verzameling keutels bijelkaar, maar boommarters lijken er op gebrand een nieuwe keutel precies op de vorige te deponeren. Het is echt bewonderenswaardig. Probeer het zelf maar eens! Op takken vlakbij de nestholte verschijnen steeds groter wordende gebakjes. Als de stapel te hoog wordt, vallen ze op de grond en begint het bouwen van voren af aan. En als er geen geschikte tak is, doen ze het bij uitzondering op de grond of op het deksel van de nestkast. Met dezelfde, bijna dwangmatige, precisie. Waarom eigenlijk?
zaterdag 13 april 2013
Natuurspoorjournaal #42 - Gatkunde
![]() |
| Gatkunde: sporen van een jonge bosuil. Door zijn geklooi op de bodem van de holte wordt de inhoud naar buiten gewerkt. De bodem van de holte zit bijna op gatniveau. |
Ik zou er graag op promoveren, gatkunde. Dat kan vast. Alleen waar? Ik ben al jaren gefascineerd door holle bomen en de dieren die daar gebruik van maken. En bijna elke holle boom heeft ergens een uit- c.q. ingang. Een gat, of in iets minder platte bewoordingen een ingang.
De waarde van holle bomen in een bos hoef ik volgens mij niet verder toe te lichten. Al zie ik er tot mijn grote verbazing nog geregeld eentje sneuvelen door overenthousiast menselijk handelen. Hoe dan ook, gisteravond was ik met Maaike op pad om een paar holle bomen (en een nestkast) te inspecteren met een cameraatje. Aan de hand van de sporen rondom deze bomen kon het bijna niet anders dan dat er een boommartermoertje voor nageslacht had gezorgd. Echter, niets van dat alles.
Ik zeg altijd heel stoer dat ik van verrassingen houd. Maar nu was ik toch even van slag. Het kan natuurlijk nog steeds. Veel buizerds hebben ook nog steeds geen eieren, terwijl het gemiddelde legbegin vorig jaar op 4 april lag. Over een weekje moet ik het dus nog maar een keer proberen.
Het gaat sowieso niet heel flitsend met mijn autoriteit op gatgebied. Vorige week daagde mijn martermentor Hans Kleef me nog uit. Ik had een verdachte beuk gevonden. Veertje en houtmolm in de holterand, wat oude beukensnippers op de grond. 'Wat zit er in, jij bent de sporenexpert', zei hij glimlachend. Op basis van het beeld, moest het bijna wel een zwarte specht zijn die de holte had geïnspecteerd en een beetje opgeschoond. 'Uilskuiken!' Het duurde een seconde voordat ik doorhad dat hij met de boomcamera een jonge bosuil in de holte had gezien en niet mijn onkunde benoemde.
Dus... Dat promoveren op gatkunde wordt nog niet zo eenvoudig. Misschien kan ik nog switchen naar poepkunde.
Abonneren op:
Posts (Atom)

