zaterdag 23 maart 2013

Natuurspoorjournaal #40 - Cadeautjes

Duospoor aan hazelnootdop (met dank aan Maaike de Goeij)
Vandaag kreeg ik een prachtig cadeau van Maaike, een aangegeten hazelnootdop. Ja, een kinderhand is gauw gevuld! Het bijzondere aan deze dop is dat er volgens mij twee vraatsporen te zien zijn. Een muis (ik vermoed een rosse woelmuis, maar de dop is gevonden in de Eifel en ik weet niet of daar nog spannende knagers voorkomen waar ik het vraatspoor niet van ken) en een vogel. Aan de vele snavelindrukken te zien een grote bonte specht (rechte streepjes van 2 tot 3 mm lang). Maar... ik zit wel met een duivels dilemma. Moet de dop nu in het vakje van de specht of van de muis?

De afgelopen week was het sowieso al een feestje. Door onvoorziene omstandigheden was ik  veel buiten. Gisteren liep ik op roofvogelronde door de boswachterij Veenhuizen bijvoorbeeld zomaar tegen een 'marterboom' op. De holle eik was me wel bekend, maar vorig jaar was hij door honingbijen in gebruik. Maar net als vorige week bij een andere eik, had een marter hier de inhoud van de holte (bijenraten) geplunderd. Daarna had ze de holte duidelijk ingericht als slaapplaats getuige de enorme latrine onder de boom en de vele ondervachtharen in de holterand. Misschien werpt ze (als het een vrouwtje is natuurlijk) er wel haar jongen. We zullen zien.

Mijn tochtgenoten wilden natuurlijk van me weten of het om een boom- of steenmarter zou gaan. Op basis van speciaal door mij bedachte regels, denk ik dat het een boommarter is. Maar ik zou het net zo leuk vinden, als het toch een steenmarter blijkt te zijn. Moet ik alle bedachte regels weer overboord gooien en helemaal opnieuw beginnen. Weer urenlang door het bos dwalen, sporen zoeken, posten, referentiebeelden en geuren opslaan, interpreteren. Dat zou ook een prachtig cadeautje zijn.

Latrine van een marter. Daaronder ligt nog een raat van een honingbij (als proooirest)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten