vrijdag 29 maart 2013

Koelkastnatuur

Scholraaf door Willem Kolvoort.
'De natuur is zeer mooi, maar u moet er wel iets bij te drinken hebben', zei Willem Kloos ooit in een beschouwing. Althans dat wordt beweerd. Hoe dan ook, ik ben het van harte eens met de al dan niet gedane uitspraak. Natuur is bijna als een streng geloof. De kans dat je er bezeten van raakt, is sterk aanwezig. En zoals bij veel waar je bezeten van raakt, is humor vaak ver te zoeken.
Humor in de natuur zelf bestaat natuurlijk niet, alles is bittere ernst. Maar met een beetje goede wil, valt er best wat te lachen. Wat te denken van eekhoorns die soortgenoten en gaaien misleiden door wel ergens te graven maar er geen eikel te verstoppen. Of een jonge das die zijn broertje of zusje de stuipen op het lijf joeg door hem stilletjes te besluipen. De broer/zus sprong uit stand een halve meter omhoog.
Ik snap natuurlijk ook wel dat dit alles vooral een menselijke perceptie is. Natuur heeft dezelfde humor als een koelkast. Het is dan ook werkelijk een gouden vondst van illustrator en kunstenaar Willem Kolvoort om die twee werelden bij elkaar te brengen. Gisteren was ik bij hem om iets op te halen en zag zijn gefiguurzaagde koelkastnatuurfiguren (3x woordwaarde). Met een beetje fantasie zag ik op het witte monster in de keuken een spannend natuurverhaal ontstaan. Dat verhaal begint met een raaf, of een kraai, of nee een scholekster, nee een scholraaf. Nou, ja het begint. Waar het eindigt moet je volgens mij aan kinderen over laten. Die hebben pas humor!

ps meer werk van Willem is te zien op zijn website www.willemkolvoort.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten