maandag 23 november 2015

Boeken - Bushcraft Handboek

Cover van het boek dat je hier kunt bestellen. 
Het komt niet zo vaak voor dat ik een boek in handen krijg dat nog niet te koop is. Maar een week geleden waren René en Beke bij ons op bezoek en ze hadden een printversie bij zich van hun Bushcraft Handboek waar ze de afgelopen twee jaar aan hebben gewerkt. Ik heb in dat proces een beetje mogen meelezen en -kijken naar het hoofdstuk over Tracking. Al pratende vorm je je een beeld hoe dat boek er ongeveer uit gaat zien. Dat beeld wordt natuurlijk steeds concreter, helemaal als er op een geven moment opgemaakte pagina's op Facebook verschijnen.

Maar wat ik vorige week maandag in handen had, overdonderde me toch nog een beetje. Een boek moet je, naar mijn mening, maken met hart en ziel. En ik heb de laatste tijd weinig boeken voorbij zien komen waar dat zo van afstraalt. Oké, ik ben niet objectief, bevoordeeld, te veel betrokken en altijd positief als het om mooi gemaakte boeken gaat. En ja, met de makers van het boek organiseer ik sporentochtjes in Nederland en Duitsland en ik reken ze tot mijn vriendenkring. En dus kun je deze bespreking beschouwen als een stukje ordinaire reclame.

Dat kan inderdaad. En ik hoop ik ook dat het boek duizenden keren over de toonbank gaat. En dat terwijl ik zelf geen diehard bushcrafter ben. In tegendeel, ik ben gek op kekke (en vaak dure) buitensportspulletjes en kan niet zonder mijn Primus-brander en Hilleberg-tent. Maar ook dat zijn slechts middelen om in de basis hetzelfde te doen en waar we elkaar in vinden: zoveel mogelijk buiten zijn, je leven leiden zo dicht mogelijk bij de natuur. Tot in je haarvaten voelen dat je deel uitmaakt van iets dat groter is dan onze huidige cultuur. Dat slapen onder een blote hemel, het kunnen maken van een vuur, het leren herkennen van eetbare planten en diersporen iets is wat niet alleen leuk is om te doen, maar je ook anders leert kijken. En vooral ook naar jezelf. Alleen laten René en Beke in hun boek zien dat je daarvoor al die dure spulletjes, die ik vaak met met me meezeul, niet per se nodig hebt.

Het boek is prachtig vormgegeven door Welmoet Wartena en rijkelijk voorzien van beeldmateriaal. Vooral de illustraties die René zelf maakte (hij werkte in een vorig leven als illustrator) geven het boek een nog persoonlijker tintje en maken het ook echt tot een handboek. Ik heb de stapel prints op een gegeven moment maar weg gelegd. Ik wilde nog een beetje verrassing bewaren voor als ik het echte boek, dat wordt uitgegeven in eigen beheer, in handen heb. En dat gaat hopelijk zondag gebeuren als ze het 'ten doop' houden op natuurcamping De Klashorst in Diffelen bij Hardenberg. En eerlijk is eerlijk, ik zal na het lezen van het boek mijn tentje niet weg doen en  alleen nog maar onder een basha slapen. Maar ik weet nu al wel dat het boek me nóg meer naar buiten zal trekken. Daar kijk ik nu al naar uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten