maandag 11 februari 2013

Martersporen

In een van mijn onderzoeksgebieden wilde ik graag weten of de sporen die ik vond (met name uitwerpselen) toebehoorden aan een boom- of steenmarter (de eeuwige vraag). Eerder heb ik me behoorlijk in de luren laten leggen. Op basis van het 'sporenpatroon' dacht ik (ik wist het eigenlijk zeker) aan boommarter, maar de cameraval liet alleen steenmarters zien. In dit andere gebied was er dezelfde indruk, veel uitwerpselen op markante plekken zoals omgevallen bomen. Acht dagen lang passeerde echter geen enkel dier mijn lokplaats met cameraval, maar op dag 9 kwam er dan toch een marter langs... Een prachtige boommmarter, dik in de wintervacht met een enorme pluimstaart. Natuurlijk is het nog steeds niet uit te sluiten dat de steenmarter er niet voorkomt. Maar ik ben wel blij dat na twee doodgereden boommarter-mannetjes op deze locatie, er nog steeds een boommarter resideert.

Leuk is dat het zogenaamde kegelen goed is te zien. Veel martersoorten doen dit. Ze gaan op hun achterpoten staan om de omgeving beter in zich op te kunnen nemen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten