vrijdag 25 december 2015

Natuurspoorjournaal #87 - Loopsporen bij vogels

Spoor van grote mantelmeeuw.
Niet de meest eenvoudige materie, prenten van vogels. Net als bij pootafdrukken van andere dieren vind je - om te beginnen - vaak iets wat in niets lijkt op de plaatjes in de boeken. Vervolgens blinkt het boek* waar de meeste informatie over loopsporen van vogels niet uit in overzichtelijkheid. Een aardig trucje om er toch wat meer over te weten te komen, is het terug redeneren. Dat ga ik hier maar weer eens proberen.

Daarvoor heb je een spoor of prent nodig waarvan je zeker weet tot welke soort de maker behoort. Op de foto gaat het om drie prenten van een grote mantelmeeuw (ik zag het dier in kwestie wegrennen en opvliegen op een hard zandstrand). Alle karakteristieke kenmerken die in het boek voor deze soort staan beschreven zijn afwezig. Eigenlijk zijn alleen de voorste delen van de tenen goed afgedrukt. Een afdruk van de zwemvliezen en het metatarsaal gebied (zeg maar het eind van het loopbeen en de stip onder teen 3) ontbreken.

Wat heb ik vervolgens allemaal niet gedaan om de reconstructie moeilijker te maken? Om te beginnen zou het handig zijn als er wél een maatlatje bij had gelegen. Vervolgens was het slim geweest om een geodriehoek bij de hand te hebben om de hoek tussen de tenen bij een paar prenten op te meten en die ter plekke te noteren. Maar ook dat heb ik verzuimd.

Volgens het boekje kijken we hier naar een rechterpoot.
Dan probeer ik maar even met 'gezond' verstand naar de prenten te kijken. Ik denk aan het patroon te zien dat de twee prenten rechts op de foto van een rechterpoot zijn. En de prent links van een linkerpoot. Eens? Als je dan vervolgens de prent op de foto vergelijkt met die in het boekje, zie je dat daar alle kenmerken precies andersom staan. Op de foto is teen 2 juist de kortste teen met de kleinste hoek t.o.v. teen 3. Teen 2 staat volgens de uitleg in het boek het dichtst bij het lichaam en dus kijken we hier naar een rechterpoot.

Dus... Of er is een fout gemaakt in het boek (wat niet de eerste keer zou zijn), of ik heb met een meeuw te maken met een zeldzame afwijking of ik snap er zelf helemaal niets van. De moraal van dit verhaal is echter de volgende: wil je echt weten hoe iets zit bij een prent, maak je er dan niet vanaf met het maken van een fotootje en het idee dat je er thuis wel even goed naar kijkt. Teken de prent ter plekke na, meet alles op en maak pas als laatste nog een fotootje.

*Vogelsporen van Roy Brown, John Ferguson, Michael Lawrence en Davis Lees. ISBN 9789052108278.

1 opmerking:

  1. Geodriehoek gaat ook bij mij in de tas. Vaak ook makkelijk bij andere prenten en sporen. Onderweg ook handig als boeklegger :-)

    BeantwoordenVerwijderen