zondag 21 april 2013

Natuurspoorjournaal #43 - Knaagkunde (gatkunde dl2)

Gesleten, en niet beknaagde, holterand, van een kauwennest. 
Daar sta je dan... Mooie openingszin van een niet nader te noemen lied. Maar waar is het wel. Ik sta weer naar een gat in een boom te kijken. Promotie-onderzoek gaat immers niet vanzelf. Met mijn kijker bestudeer de holterand en ik vind het op zijn minst verdachte. Er lijkt aan de rand geknaagd, maar opmerkelijk is dat het 'rondom' is gebeurd. Onder het gat zit een slijtplek in het algenspoor, wat er op duidt dat er ook wel eens een vogel komt buurten. Deze twee sporen aan het gat matchen echter niet naar mijn bescheiden mening. Tijd om het gat even te inspecteren met de hengelcamera.
Als ik naar de auto loop, hoor ik achter me het schreeuwen van kauwtjes. Door mijn kijker zie ik hoe twee vogels met elkaar aan het bakkeleien zijn. Tonnie, die me vandaag vergezeld, wijst naar de boom: 'Kauwtjes', zegt hij droog. Een tijdje bestuderen we de vogels en op een gegeven moment verschijnt een derde vogel in de holte-opening. Er is dus een indringer die vervolgens vakkundig wordt verjaagd door het echtpaar.
We kunnen vervolgens goed zien hoe het mannetje (daarbij ga ik er maar even vanuit dat het vrouwtje de vogel in de nestholte is) zich met zijn poten vasthoudt aan de holterand. Dat doet hij rondom. Soms hangt de vogel bijna op de kop, wat ook meteen de slijtrand (en dus geen knaagrand) rondom verklaard. Weer wat geleerd.

Sparrenkegels

Dat gebeurde niet veel later nog een keer. In de buurt van een te controleren uilenkast lag een forse berg beknaagde sparrenkegels. Eekhoorn zou je zeggen als je het van een afstandje bekijkt. De  grote kegels zijn niet helemaal tot boven toe afgeknaagd, liggen wel erg in het zicht en met veel bij elkaar. Volgens mijn (overigens onvolprezen) studieboeken dus van eekhoorn. Maar... in dit geval gaat het toch echt om het werk van muizen. In mijn vakgebied toch best wel een spectaculaire waarneming, maar daar zal verder waarschijnlijk niemand van wakker liggen.
Toch ga ik op basis van dit spoor daar maar eens een paar lifetraps neerzetten. Het zal me niets verbazen als de grote broer van de bosmuis is gearriveerd...

Dit is echt het werk van muizen... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten