maandag 30 juni 2014

Natuurspoorjournaal #66 - Zilte sporen

Braakbal van een zilvermeeuw of mantelmeeuw.
Het blijft een weeffoutje dat Norg niet aan zee ligt. Want hoe fraai zou dat zijn als je vanuit het bos, waar het miegelt van de boommarters en dassen, zo het strand oploopt om je onder te dompelen in het leven van al die prachtige zeebeesten? Hoe dan ook, tijdens ons weekje Vlieland heb ik mijn collectie zilte sporen weer wat kunnen uitbreiden. Onder meer met deze prachtige meeuwen-braakbal met honderden kleine mosseltjes en fragmenten van andere schelpdieren. Ik heb het helaas niet zien gebeuren hoe de meeuw in kwestie van dit gedrocht af probeert te komen. Even verderop is het schilderij helemaal compleet, zoals hieronder te zien is. Uitwerpsel, braaksel, prenten en aan het geschuifel van de prentjes is te zien dat het dier het er best moeilijk mee heeft gehad. En die ronde kringetjes, zouden dat afdrukken van vochtdruppels zijn die voor het braken aan worden geloosd? Maar het gekste is, ik heb uren door mijn verrekijker naar meeuwen zitten turen. Maar er was er niet één die even over zijn nek wilde gaan, op momenten dat ik toekeek. Terwijl op de plekjes waar ze rustten het een galerie van dergelijke kunstwerkjes was. Kunst maak je blijkbaar in stilte, als niemand kijkt.

Schilderij van een meeuw. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten