zondag 11 november 2012

Natuurspoorjournaal #25 - Snipperraadsel

Versnipperd beukenblad op het plantsoengras.
Op het gemeentegazon vlak bij mijn huis wordt met man en macht gewerkt om de gevallen beukenbladeren van het plantsoengras te harken. Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik niet meedoe aan deze collectieve opruimactie. Ik ben niet zo van al dat gehark. Of beter, ik ben in het geheel niet zo'n tuinman. Uit luiheid en uit principe. 

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je zo'n verstikkend pak beukenbladeren van het gazon haalt. Veel groener zal het er niet van worden. De fout ligt wat mij betreft al bij het begrip gazon. Ik heb echter geaccepteerd dat veel buurtgenoten een gazon mooier vinden dan meer natuurlijk biotoop. Mijn anarchistische opvattingen beperk ik dan ook tot mijn eigen tuin. Maar stel, gazon is het 'buurtnatuurdoeltype' dan moet je beukenblad verwijderen. Anders wordt het niks. Ik heb ooit geleerd dat beukenblad nogal slecht verteerd. Maar vandaag viel me op de terugweg van een struintochtje toch iets geks op. Een groot deel van de het vers gevallen beukenblad was al in kleine stukjes gesnipperd. 

Misschien wordt het veroorzaakt door het harken van de bladeren, maar als je de randen van de bladstukjes bekijkt lijkt het meer op vraat. Ik kan echter nergens (lees op internet of in boeken) vinden of er een insect is dat relatief vers beukenblad op deze manier in stukjes knipt. Regenwormen doen dat wel weet ik, maar die trekken een blad eerst de grond in. Kortom, zo word ik op deze mooie zondag ze maar weer opgezadeld met een raadsel. En ik had me nog zo voorgenomen om vandaag mijn tijd niet te verlummelen. En dat is met het tikken van dit stukje gruwelijk mislukt. Ik kan maar beter gaan bladharken. Dan doe ik tenminste iets nuttigs.  

1 opmerking: