woensdag 3 oktober 2012

Natuurspoorjournaal #21 - Vlindertrek

Door dit 'onherbergzame' landschap zagen we tientallen atalanta's trekken. 
We zijn nu een dag of drie in de bergen en we vermaken ons uitstekend. De steenarenden werken bijvoorbeeld prettig mee en laten zich volop zien. Vandaag zagen we een hele familie op strooptocht. Ook qua sporen heb ik niet te klagen. De edelherten zijn vanwege de bronst behoorlijk op sjouw en laten overal hun prenten achter. Vandaag vond ik weer uitwerpselen van een vos op 2300 meter hoogte. In tegenstelling tot vorig jaar zijn de alpenmarmotten op sommige plekken nog wakker en laten ze hun schelle fluittoon horen bij naderend gevaar. 
Maar het meest ben ik wel onder de indruk van de tientallen atalanta's die hoog door de bergen trekken. Gisteren zagen we ze op ruim 2400 meter in een strakke lijn zuidwaarts vliegen. Ik vertel het verhaal geregeld, maar het fenomeen dat vlinders trekken zoals vogels, is hier echt waar te nemen. Zelfs met een klein tegenwindje lukt het de atlanta's nog een behoorlijk tempo vast te houden. Ik kan het rennend niet bijhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten