vrijdag 20 april 2012

Dierspoorjournaal #9 - Bezet

Elk jaar weer spannend. Zijn de vaste 'nestbomen' van 'mijn' boommarters weer bezet? Inmiddels heb ik meer dan 100 bomen gecontroleerd op verschillende plekken in Drenthe en Friesland, maar het schiet nog niet heel erg op. Gelukkig is een van nestkasten (eigenlijk bedoeld voor bosuilen) in mijn onderzoeksgebied wel weer bewoond. En dat is goed nieuws. Van 2008 tot en met 2010 wierp een boommmarter-moertje er jaarlijks twee of drie jongen. In 2011 hing er in het jongenseizoen echter een spinnenweb voor het gat.
Woensdag liep ik dan ook zonder al te veel hoop richting kast. Maar al snel zag ik dat er een enorme berg uitwerpselen op lag en bovendien, ze waren vers. Niets is zo verheugend als een verse boommarter-latrine! Het opmerkelijke was dat er nu ineens een latrine op de kast lag, wat in het algemeen wel weer vrij gebruikelijk is bij kastbewonende boommarters. Maar de 2008-2010-marter deed haar gevoeg altijd netjes op de grond. Waarschijnlijk is er dus een nieuw moertje.
Volgende week ga ik, als de moer op jacht is, even in de kast kijken. Zouden er jongen zijn? Ik hoop het natuurlijk. Wat ik al wel gezien heb, is dat het ik heel voorzichtig moet zijn. De kast is de afgelopen tijd door een specht zodanig bewerkt dat het op instorten staat. Leuk hoor, van die altijd klussende buren...

2 opmerkingen: