zondag 18 maart 2012

Dierspoorjournaal #7 Bruine rat



Bruine rat (foto Hugo Roossink, www.hfrphoto.com)

Er zijn beesten waar je nooit iets over hoort. De bruine rat bijvoorbeeld. In mijn 'diersporenpraktijk' gebeurt vaak het volgende. Er wordt een interessant spoor gevonden, bijvoorbeeld het oeverhol in een 90 graden talud van een sloot (zie foto). Vlak onder het hol zijn krabsporen te zien en als je heel goed kijkt met de verrekijker is er vanuit de waterlijn een klein looppaadje omhoog te zien. Met een beetje fantasie lijkt het op onmogelijke klimroute van een steenbok. Fascinerend eigenlijk hoe die beesten hun weg weten te vinden.

... De Alpen, ik verheug me er nu al weer op om daar in oktober naar sporen van lynxen te zoeken ...

Terug naar de werkelijkheid van nu. Het oeverhol. In het gesprek met mijn excursiemaatjes van die dag passeren allerlei spannende beesten, van ijsvogel (nogal onmogelijk in maart) tot wezel. Het meest voor de hand liggende dier komt pas op het allerlaatste moment aan bod. Het wordt ook nog eens op een nogal denigrerende manier ter sprake gebracht (ja, ik doe daar zelf van harte aan mee): het zal wel weer een bruine rat zijn.

Het lukt mij blijkbaar ook niet om in te zien dat zo'n bruine rat een buitengewoon boeiend beest is. Hij kan zich op extreme manieren aanpassen aan de omstandigheden, of dat nu midden in de grote stad is of zoals op de foto aan de rand van een bos in een steile sloottalud. Maar het gebeurt natuurlijk wel vaker dat we beesten die zich beter kunnen aanpassen dan wij over het hoofd zien.

Feiten: Oeverhol, doorsnede ca. 5 cm, 50 centimeter boven de waterlijn in 90 graden sloottalud. Fijne krabsporen bij de ingang. Wissel naar het hol vaag zichtbaar.



Oeverhol van bruine rat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten