zaterdag 27 september 2014

Eikelfestival

Gaai met meerdere eikels in zijn keelzak.
Voor ons huis staat een eik. En uitgerekend deze boom is vandaag decor van wat ik een van de meest fascinerende natuurlijke fenomenen vind: het eikelfestival. Ineens zijn de eikels in een bepaalde boom blijkbaar van de juiste rijpheid en ineens storten meerdere gaaien zich op die boom. De hele dag door zijn ze aan het zoeken, beoordelen en verzamelen. Niet elke eikel komt blijkbaar in aanmerking om uiteindelijk te worden verstopt. Welke criteria ze precies hanteren blijft me ook na uren intensief observeren onduidelijk.

Naast de eikel die geschikt wordt bevonden, hangt een ogenschijnlijk even geschikte eikel. Maar nadat eikel 1 in de keelzak is verdwenen, hippen ze een stukje verder in de boom, om daar nummer 2 te verzamelen. Per keer gaan er zes tot zeven eikels in de keelzak. De laatste nemen ze in de snavel mee. De gaaien verstoppen de eikels op willekeurige plaatsen, althans zo lijkt het. Er zit ongetwijfeld een idee achter. Ik zie ze geregeld eentje begraven in het grasveld tegenover ons huis. Dat gaat met hoge snelheid. Gaatje maken met de snavel. Eikel erin. Beetje toedekken. Nog even kijken. En weer weg.

Na een kleine vijf minuten komen ze al weer aanvliegen. Klaar voor de volgende ronde. Ik hóór het vooral als ze weer terug zijn. De afkeurde eikels laten ze vallen en kletteren op het dak van de auto's. Op deze manier verzamelen en verstoppen gaaien duizenden eikels. Omdat lang niet alle eikels weer worden opgezocht, zouden er in theorie op open plekken eikenbossen kunnen ontstaan. In theorie. In de praktijk worden die eiken voordat ze echt boom kunnen worden al weer uitgerukt of afgemaaid. Ik trek ook - al is het met enige schroom - jaarlijks tientallen eenjarige eikjes uit mijn voortuintje.

En zo zorgen we er met zijn allen voor dat zo'n prachtig natuurlijk proces nagenoeg geen kans krijgt. Natuurlijke processen zijn van harte welkom, als het maar niet te veel morrelt aan de grenzen van onze cultuur of, om het bij mezelf te houden, mijn tuintje.

Een eikel wordt eerst van het dopje ontdaan voordat het naar binnen wordt gewerkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten