donderdag 24 oktober 2013

Natuurspoorjournaal #54 - Poepkunst

Alweer een stukje over poep? Wat mij betreft kun je er niet vaak genoeg over schrijven. Er zullen mensen zijn die vinden dat ik rijp ben voor een inrichting, maar poep is voor mij kunst. Punt. Gisteren dwaalden mijn lief en ik over het eiland Schier en zagen de meest prachtige schilderijen.

Keutels van een verwilderde kat op de kwelder van Schiermonnikoog.
Allereerst was daar midden op de kwelder een prachtige kattendrol. Even denk je nog: vos? Hier? Maar dan vallen de puzzelstukjes op hun plek. De keutels (wel een enorme hoop voor een kat) zijn mooi ingesnoerd, waardoor ze in segmenten uit elkaar vallen. Een vrij duidelijk kenmerk voor kattendrollen. Opmerkelijk wel is dat de katten hier weinig moeite doen hun uitwerpselen te begraven. Blijkbaar wint territoriumafbakening hier het van reinheid. Het is natuurlijk al langer bekend dat op Schiermonnikoog de verwilderde kat een algemeen zoogdieren is. Er gaan stemmen op om ze te bejagen, maar het laatste woord is hierover nog niet gezegd: http://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/overlast-verwilderde-katten-op-schiermonnikoog

Keutel van een haas. 
Minder controversieel is de haas. Opvallend is dat zijn dikke pelletvormige keutels overal op het strand liggen. Hazenkeutels zijn tot twee keer zo groot als konijnenkeutels. Ook de aanwezigheid van grovere plantenresten is een goed onderscheidend kenmerk. De aanwakkerende wind speelt er een knikkerspelletje mee. Als ik de foto bekijk die Nicolette van een groepje hazenkeutels heeft gemaakt, zie ik de zandkorrels er omheen 'waaien'. Prachtig! Ik overweeg het beeld op canvas te laten printen en aan de muur te hangen.
Maar het beeld moet concurreren met dat van een hoopje ganzenkeutels dat even verderop op het strand ligt. Het idee dat het afvalproduct van vogels de basis kunnen vormen van een nieuw duintje is ronduit fascinerend. En kijk eens hoe het licht er op valt! Zou er een museum zijn die het aandurft? De tentoonstelling Poep aan de muur...

Ganzenkeutels op het strand.

2 opmerkingen: