woensdag 3 juli 2013

Natuurspoorjournaal #50 - Snailtrail

Heel soms vind ik het jammer dat ik niet in de Verenigde Staten woon. Daar kun je namelijk allerlei interessante cursussen volgen om Qualified Tracker te worden. Nou hoef ik niet per se een diploma, maar het feit dat Tracking daar een 'wetenschap' op zich is, levert  natuurlijk wel veel cursusmateriaal op. Inmiddels heb ik me helemaal arm gekocht aan allerlei Amerikaanse boeken waar je in eerste instantie in Nederland natuurlijk helemaal geen drol aan hebt. In tweede instantie zijn er juist ook opmerkelijk veel overeenkomsten.
Mijn laatste aanschaf op dat gebied is de pil Tracks en Signs of Insects and Other Invertebrates (vanwaar al die hoofdletters?) van Charley Eiseman en Noah Charney. Buitengewoon boeiende lectuur voor bij het haardvuur. Leuker is natuurlijk nog om er zelf op uit te gaan en inhoud voor zo'n boek te verzamelen. (Ik vermoed dat dit boek op zijn vroegst in 2036 verschijnt.)
Terug naar het veld. Geregeld vind ik in het fijne zand van de weg langs de Peestermaden allerlei loopsporen van kevers. Laats zag ik echter een spoor waarbij niet meteen een lichtje ging branden. Toen ik het ongeveer 1 centimeter brede krullende lint een paar meter volgde zag ik hoe aan het eind van het spoor een naaktslak wanhopig probeerde geschiktere grond onder de voeten te krijgen.
Eenmaal thuis zocht ik in de index van de Amerikaanse pil blijmoeidig doch tevergeefs naar het woord snailtrail. Blijkbaar vinden zelfs de Amerikanen dat te ingewikkeld. Ook een beetje jammer.

Snailtrail...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten