donderdag 15 augustus 2019

Vogels beschermen: snelheid omlaag

Samen met Lydia Tuijnman bekokstoofde ik ruim vijf jaar geleden dat het tijd werd voor een mooi natuurprogramma op RTV Drenthe. Daaruit kwam ROEG! voort. Nu is Lydia met een nieuw (kunst)project gestart. Door het fotograferen van dode vogels brengt ze in beeld hoeveel er dagelijks worden aangereden in het verkeer. Ze roept met haar project op wat langzamer te rijden. 

Huismus (foto Lydia Tuijnman)

'Als er een gevaar op je afkomt kun je uitwijken of op je schreden terugkeren. Maar onze auto’s rijden zo snel dat veel dieren niet adequaat kunnen reageren. Met alle gevolgen van dien.' Lydia ziet telkens weer kleine slachtoffers op het wegdek liggen: 'Het is zo treurig en ook nog eens heel vaak onnodig.' 

Kleine levens
Het was voor haar een eye-opener toen ze op de radio iemand hoorde uitleggen dat je met een relatief kleine snelheidsvermindering onevenredig veel dierenleed kan besparen. 'Tachtig kilometer per uur op landwegen is te snel. Maar als je bijvoorbeeld zeventig rijdt, of zestig, kunnen dieren veelal op tijd reageren, het is een snelheid die ze kunnen bevatten. Sinds ik dat weet rijd ik op landwegen nooit harder dan zeventig, meestal langzamer. En ik weet zeker dat ik daardoor veel kleine levens spaar.'

Waterhoen (foto Lydia Tuijnman)

Een beetje langzamer
Soms lijkt het wel of ze het erom doen. De zwaluwen die rakelings voor je motorkap langs suizen, de houtduiven die op het laatste nippertje de verkeerde kant opvliegen. Lydia: 'Zij zien het gevaar niet, wij moeten voor hen denken, zorgzaam zijn. Ga even wat eerder van huis, rij rustig, geniet van wat er om je heen te zien is. Het mag best een beetje langzamer.'

Tuijnman maakt foto’s van de kleine verkeersslachtoffers die ze vindt. 'Het is aangrijpend, ik vind het naar werk. Niemand wil dit zien, maar soms is een schok nodig om gedrag te veranderen. Ik hoop echt dat dit iets uitricht.'

Ik steun het initiatief van Lydia van harte. Ik snap ook wel dat we niet allemaal als slakken over de weg kunnen gaan, maar ik weet uit ervaring dat je vooral op 60 km-wegen in de schemering en in het donker heel wat aanrijdingen kunt voorkomen als je niet harder rijdt dan 60. Niet alleen het dier heeft dan voldoende tijd om over te steken c.q. te vluchten, ook zelf heb je iets meer tijd om adequaat te reageren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten