donderdag 18 juni 2015

Buitenspoor #2 - Fietsclub PHPD

Gisteravond deed ik een oproep op Twitter. Ik ben op zoek naar een clubje 'wielrenners' in de Kop van Drenthe waar ik me bij aan kan sluiten. Probleem is, ik heb vanwege een ongeluk met een kart (mijd personeelsfeestjes!) en vier jaar later een stevig auto-ongeluk een nogal brak schouder-nek-gestel waardoor een racefiets-houding een kwelling is geworden.
Ik rijd mijn snellere fietstochtjes op een aangepaste mountainbike: luie geometrie, dunnere maar nog voor wielrenbegrippen zeer brede tractorbanden, verlengde en daarmee zitcomfort verhogende stuurpen en een bagagedrager, want de fiets wordt ook wel eens ingezet voor korte fietsvakanties. Kortom een fiets waar de gemiddelde wielerliefhebber niet mee gezien wil worden.
Op deze fiets, die ik hooghartig mijn snelfiets noem, rijd ik meestal tussen de 2000 en 3000 kilometer per jaar. En daarnaast maak ik nog de nodige kilometers op mijn echte vakantie- en natuurfiets. Een Santos-tank van over de 100 kilo. De meeste kilometers rijd ik samen met mijn vrouw Nicolette. Maar nu zij zelf door een ongeluk met een auto een nekkwetsuur heeft en haar snelfiets al een tijdje ongebruikt in de schuur staat, komt eens te meer de wens om weer deel uit te maken van een fietsclubje weer boven. Alleen fietsen is leuk, maar samen fietsen nog leuker. Vind ik.

Appeltaart
Ach je kent het wel, van die jongens en meisjes die samen ergens in de week een route fietsen, onderweg ergens koffie met appeltaart 'doen', soms een weekendje weg gaan om in een heuvelachtig gebied elkaar het snot voor de ogen te fietsen, daarna een halve liter Erdinger naar binnen klokken en ondertussen lullen over fietsen, onnodige - maar o zo mooie - fietsspulletjes, de komende Tour de France, meer obscure koersen en andere belangrijke zaken.
Zo'n clubje zoek ik dus, maar dan eentje waar ik met mijn beperkte mogelijkheden en fiets mee kan komen. Ach, het gaat soms nog wel ergens over. Met wind mee fiets ik nog wel eens rond de 30 per uur en als het lijf meewerkt en er een beetje is getraind, is een afstand van 100 km niet onhaalbaar. Maar meestal gaat het langzamer dan 25 en niet verder dan 60. En vooral over de weg. Want ook spannende onverharde fietsavonturen zorgen voor dagenlange duizeligheid.
Maar is er ergens zo'n clubje? Iemand suggereerde al dat er maar een moest worden opgericht. De naam had ik al bedacht: Fietsclub PHPD (pijntje hier, pijntje daar). Nu nog leden, woonachtig in de omgeving van Norg die zich aangesproken voelen door zoveel gejeuzel...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten