maandag 11 augustus 2014

Natuurspoorjournaal #67 - Eikapsel

Eikapsel van een hondshaaik
Fantastisch scheldwoord eigenlijk: eikapsel. 'Tjonge, wat heb jij een eikapsel zeg!' Ik heb er ook wel een beeld bij ;-)

Maar het gaat hier natuurlijk over iets anders, over eikapsels van roggen in dit geval. Ooit had ik ze van verschillende soorten in mijn verzameling, maar op een gegeven moment wint verrotting het toch van schoonheid. In mijn huidige dierspoorkist zou ik graag in ieder geval 1 eikapsel hebben, maar hoe ik ook heb gezocht op Vlieland de afgelopen maanden, ik kon ze niet vinden. In mijn herinnering lag het strand van Terschelling een jaar of twintig geleden vol met die dingen, maar dat zal wel vooral romantiek zijn. Hoop ik dan maar, anders gaat het een stuk minder goed met die prachtige vissen.

Vandaag was ik met collega Roelof op Ameland om Robert Pater op te zoeken. Tijdens een kort wandelingetje op het strand zag hij natuurlijk meteen een eikapsel van een hondshaai liggen en in de werkschuur kreeg ik een eikapsel van een stekelrog van hem cadeau. 'Ik vind ze hier regelmatig langs het strand', wreef hij nog even wat extra zout in de wonde.

Even later kreeg Robert een envelop overhandigd. Het was waarschijnlijk van een jonge dame die hij eerder had ontmoet op het eiland, zei hij een beetje schuchter. De envelop bleef nog echter even dicht. Later op de dag kreeg ik een Whatsapp van Robert. 'In de envelop zat een eikapsel van een blonde rog, toch wel redelijk zeldzaam.'

Ik denk dat het nog veel zeldzamer is dat een vrouw je een eikapsel van een blond rog opstuurt. Maar dat natuurlijk geheel terzijde.

Eikapsel van een stekelrog.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten