vrijdag 15 maart 2013

Natuurspoorjournaal #38 - Duiding

Het Nederlandse volk heeft in deze verwarrende tijden behoefte aan duiding. Fraaie zin. Wellicht uitgesproken door een groot staatsman die het volk op begrijpelijke wijze de grote vraagstukken in de wereld uitlegt. Een van die vraagstukken is natuurlijk, wat staat er toch op de foto die ik gisteren op Twitter plaatste?
Welnu, het is de snavel van een lepelaar. Het dier werd dood gevonden in De Onlanden. Ik vind het dan vervolgens leuk om te kijken wat er onder het vlees zit. Maar daarvoor moeten eerst andere organismen hun werk doen. Binnen een paar maandjes (misschien ook wel sneller) is zo'n schedel helemaal kaal. En dan vallen ineens die honderden gaatjes in dat snavelbot op.
Net als bij steltlopers lopen er door een lepelaarsnavel talloze zenuwbanen. Ik lees op de onvolprezen website van Vogelbescherming ook iets over een zeefmembraan in de snavel, maar of dat is wat je ziet op de foto of dat de holtes zijn waar die zenuwbanen doorheen lopen, of beide, kan ik niet meteen achterhalen. Maar ik denk dat ik wel iemand weet die dat weer kan duiden...

'Snavelbot' van een lepelaar. De zwartgele hoornlaag is niet meer aanwezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten