zaterdag 16 februari 2013

Boeken - Thieme's sporengids

Thieme Sporengids 1983
Ziek zijn, ik ben er niet zo goed in. En bovenal wat is ziek? Vroeger was de opvatting dat je pas ziek was als je je bed niet meer uit kon komen. Dan ben ik (gelukkig) nog nooit echt ziek geweest. De afgelopen drie dagen voel ik me echter verre van gezond. Veel meer dan een beetje op de bank hangen, door boekjes bladeren (lezen is een te groot woord), natuurdocu's van de BBC bekijken en stom voor me uit staren is het niet. Alle tijd dus om mijn 'spoorboekjes' nog eens goed te bekijken. En zo is een nieuwe rubriek op dit obscure blog geboren.

Onlangs kreeg ik van RenĂ© Nauta de Thieme's Sporengids cadeau. Het boekwerk is geschreven door Dr. Miroslav Bouchner, een Tjech. De oorspronkelijke versie stamt al uit 1982. En ik moet zeggen, die Bouchner weet wel waar hij over praat. Het meest interessante aan het boek zijn wat mij betreft de verschillende 'gangen' of 'tracks' die hij beschrijft. Deze niet al te eenvoudige materie over hoe dieren hun poten precies neerzetten in stap, draf en galop wordt op  eenvoudige manier belicht. De foto's zijn natuurlijk wat gedateerd. Daarom zijn tekeningen ook zo fijn. Dit zijn nooit gedateerd. Het boek staat er vol mee.

Daarnaast lees je dat de heer Bouchner (of zijn ghosttrackers/writers. Veel informatie in Dierspoorgidsen wordt volgens mij overgeschreven uit andere boeken, maar daarover een andere keer meer) niet alleen maar achter een mooi bureau heeft gezeten. Helaas is echter nergens te vinden wie meneer Bouchner precies is of wat hij heeft gedaan. Ook op het Internet blijft de man vooralsnog een spookfiguur. Ik kan alleen lemma's vinden over de boeken die hij heeft geschreven.

Conclusie
Hoe dan ook. De Thieme's Sporengids behoort wat mij betreft in het standaardrijtje. Op de schaal van MEMTS een 7,5. Natuurlijk alleen nog maar 2e hands te koop; 10 euro is een redelijke prijs voor dit boek (mits in goede staat). Leuke bijkomstigheid zijn de mogelijke Exlibris-afdrukken van de vorige eigenaar of een opdracht die de gulle gever op het schutblad heeft gezet. Zoals: 'Voor de heer W.A. van Beusekom. Met gevoelens van hoogachting.' Prachtig!

(De schaal van MEMTS is afgeleid van het boek Mammal Tracks & Sign van de Amerikaan Mark Elbroch. Wat mij betreft is dit nog steeds de ultieme sporengids ook al gaat het over Noord-Amerikaanse soorten. De schaal loopt van 0 tot 10, waarbij de 10 voorlopig is alleen is voorbehouden aan de gids van Elbroch). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten