zaterdag 15 september 2012

Natuurspoorjournaal #19 - Tunnelvisie

'Dat werkt toch helemaal niet zo'n tunnel? Het enige wat er doorheen gaat is lucht.' Leuke hobby om goed bedoelde maatregelen voor dieren een beetje belachelijk te maken. Want een egel meer of minder, wie ligt daar nu wakker van? Ik herinner me bijvoorbeeld nog goed hoe twee van mijn 'voetbalvriendjes' trots kwamen vertellen hoe ze een spreeuw aan gort hadden gereden. 'Hij zat echt muurvast in de grille van de auto. Hahahaha.' En tot mijn grote schrik zag ik onlangs hoe een man in een grote V8-pick up nog even naar rechts stuurde om de kraai, die zich te goed deed aan een eerder verkeersslachtoffer, vol te kunnen raken. Een grote wolk veren dwarrelde als een zwarte sneeuw op het wegdek. De partner van de kraai in kwestie - kraaien vormen paren voor het leven - vloog luid krassend weg. 'Hahahahaha, die was goed raak. Zag je dat...' Deze laatste woorden heb ik verzonnen, maar ik denk dat ze een slap aftreksel zijn van de werkelijkheid.
Goed, dat waren vogels en veel vogels vliegen gelukkig weg als er zo'n monster nadert, maar de meeste zoogdieren doen of kunnen dat niet. Domweg omdat ze het fenomeen auto niet begrijpen. Ze liepen daar al honderd keer eerder langs en toen ging het ook goed. Een egel rolt zich misschien nog op, want dat is wat hij geleerd heeft te doen bij dreigend gevaar. Maar zelfs dat, in de natuurlijke wereld redelijk effectieve mechanisme, is niet opgewassen tegen duizend kilo razende welvaart. 
Gelukkig zijn er instanties als de provincie die belastinggeld uitgeven voor de aanleg van geleidingsrasters en faunatunnels. En gisteren heb ik, ondanks alle sceptische geluiden, weer een tunnel (bij de N34) gezien waar dassen intensief gebruik van maken. Helaas lag 200 meter verderop een aangereden boommarter. Marters snappen naast het fenomeen auto ook het goed bedoelde hulpmiddel raster niet. 'Het zijn gewoon domme beesten dus', zei laatst iemand op een lezing een beetje lacherig. 
Gelukkig zijn wij mensen allemaal heel erg slim. We zijn zelfs zo slim dat we mensen op de maan kunnen zetten en de allerkleinste deeltjes zichtbaar kunnen maken. Maar we zijn niet slim genoeg om voor marters een veilige oversteekmogelijkheid te bedenken. Of misschien kunnen we het wel, maar willen we het niet of vinden we het gewoon te duur. We lijden wat dat betreft collectief aan het extreme vorm van tunnelvisie. 

Nagelafdrukken van een das. Op de wissel naar de faunatunnel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten